Negalite užmigti? Tai ne neramios mintys, o liga

Po sočių pietų, rodos, norisi tik prisnūsti. Vakare nelieka jėgų net ir paprastiems darbams namuose. O atsigulus į lovą užmigti nepavyksta – 15 minučių, pusvalandį, valandą… Tai, ką daugelis pavadina streso ar neramių minčių poveikiu gali būti nemiga, kelianti rimtą pavojų ne tik gyvenimo kokybei, bet ir sveikatai.

Norint sustabdyti nemigą, kol ji dar netapo nuolatine, pasak gydytojos neurologės Loretos Račkauskienės, svarbiausia yra stebėti savo organizmą – miego sutrikimus ir nemigos pradžią nurodo specifiniai simptomai.

„Kai ilgiau nei 1 mėnesį sunku užmigti, t. y. tam prireikia net iki 30 minučių, naktį dažnai nubundama, pavyksta išmiegoti tik mažiau nei 6 valandas, ryte trūksta žvalumo, jaučiamas poilsio trūkumas. Taip pat naktimis žmogus gali itin garsiai knarkti ar epizodiškai nustoti kvėpuoti, jausti nemalonius, judinti kojas skatinančius pojūčius”, - vardija gydytoja.

Nors visuomenėje paplitęs įsitikinimas, jog nemiga – tai stiprių emocijų pasekmė, gydytoja L.Račkauskienė patikslina, jog tai svarbi, bet tikrai ne vienintelė šio negalavimo priežastis. Anot gydytojos, kiekviena nemigos – skirstomos į atsitiktinę, trumpalaikę ir pirminę bei antrinę ilgalaikę – rūšis turi labai įvairių priežasčių.

„Kalbant apie kelias naktis trunkančią arba atsitiktinę nemigą, galime sakyti, kad visuomenė yra teisi – ją dažniausiai lemia emocinis, fizinis ar net aplinkos pasikeitimas. Tačiau vos pasikeitus situacijai miegas vėl tampa ramus ir žmogui nereikia jokio gydymo. 2 savaites trunkančios arba trumpalaikės nemigos lemiamu veiksniu be streso ir kitų stiprių emocijų gali būti ir migdomųjų vaistų atsisakymas ar pakeitimas. Pirminė ilgalaikė nemiga diagnozuojama kartais ir nenustačius jokios akivaizdžios priežasties. O antrinė ilgalaikė nemiga daugiausiai siejama su somatinėmis ir psichinėmis ligomis.“

Pastebėjus jau minėtus, apie nemigą įspėjančius simptomus patartina kuo greičiau kreiptis į gydytoją, tačiau pirmosiomis nemigos naktimis paprastu ir veiksmingu nemigos „gydymu“ gali užsiimti ir pats žmogus. Tai, anot gydytojos, kiekvienam žinomi kokybiško miego ir gero poilsio užtikrinimo atributai: tinkamas miego ritmas, lengvas sportas likus bent 3 valandoms iki miego, rūkymo ir stiprios kavos bei arbatos atsisakymas vakare, kambario vėdinimas nakties metu ir vengimas naudotis išmaniaisiais įrenginiais prieš užmiegant.

Tavo klinika gydytoja Loreta Račkauskienė